/ دکتر سعید میرزایی / مقالات / مراحل روکش دندان
۵ دقیقه

3.3 / 5. 9

مراحل روکش دندان

آنچه می خوانید...

روکش دندان یکی از روش های مناسب برای افرادی می باشد که دندان های خود را از دست داده اند و یا ظاهر دندان آنها به دلایل مختلفی تغییر کرده است . اما مراحل روکش دندان چگونه است ؟ آیا این روش عوارضی دارد ؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

روکش کردن دندان معمولاً طی دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول دندان آماده ‌سازی می‌شود ، از دندان آماده شده قالبی گرفته می‌شود و سپس روکش موقتی بر روی دندان نصب می‌گردد . مدت زمان لازم برای انجام این کارها 30 دقیقه تا یک ساعت تخمین زده می‌شود. در فاصله زمانی بین دو جلسه ، در لابراتوار دندانپزشکی روکش ساخته می‌شود. معمولاً برای این کار دو هفته زمان لازم است.

روکش دندان قالبا در طی 2 جلسه انجام می شود . در یک جلسه دندان اماده شوده و قالب از آنها تهیه می شود ، در روش دوم قالب ساخته شده در لابراتوار روی دندان های بیمار قرار گفته می شود . برای این کار ابتدا دندانپزشک لثه بیمار را بی حس می کند . اما در مواردی که دندان عصب کشی شده باشد نیاز به استفاده از مواد بی حس کننده نمی باشد .

سپس دندان ها به مقدار مورد نیاز تراش داده می شوند باید توجه داشت که اگر دندانی دچار پوسیدگی باشد ، دندانپزشک قبل از روکش کردن دندان ها اقدام به رفع این مشکل می نماید .

روکش های آماده دندان

بعد از تراش دادن سطح دندان ها یک قالب از دندان ها تهیه می شود یا این کار توسط یک خمیر انجام می شود  و دندانپزشک با استفاده از یک خمیر قالبی از دندان ها تهیه می کند که این روش سنتی می باشد . گاهی نیز در قالب گیری از روش اپتیکال استفاده شده که در این روش از یک دوربین که شبیه به عصا می باشد استفاده می شود .

بعد از قالب گیری از دندان ها یک قالب موقت روی دندان قرار گرفته می شود  که به منظور محافظت و جلوگیری از انحراف و جا به جایی دندان می باشد .

بعد از ساخته شدن روکش دندان باید روکش دندان از روی دندان ها جا شوند و سپس دندانپزشک مطمن شود که رنگ و محل قرار دهی باهم تطابق دارند . سپس دندان ها را در محل خود قرار خواهد داد .

کاربرد روکش دندان

روکش دندان یکی از روش های مناسب برای بهبود شرایط دندان ها می باشد که به دلایل مختلفی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد مانند :

  • در صورتی که یکی از دندان های بیمار ضعیف شده باد و احتمال شکستگی و یا پوسیدگی آن وجود داشته باشد از این روش می توان برای بهبود شرایط بیمار استفاده نمود .
  • در صورتی که دندان ها شکسته و یا پوسیده شده باشند .
  • زمانی که دندان های پر شده در دهان زیاد باشد از این روش برای محافظت دندان ها می توان استفاده نمود .
  • هنگامی که دندان ها دچار تغییر رنگ شده باشند از روش روکش دندان برای بهبود شرایط آنها می توان استفاده نمود .
  • هنگام اتصال دهی در بریج دندان
  • هنگام ایجاد یک پوشش برای ایمپلنت دندان
  • هنگامی که دندان ها عصب کشی شده باشند برای پوشش دهی می توان از روکش دندان استفاده نمود .

توصیه های مهم در روکش دندان

از این روش هنگامی که یک یا چند دندان از بین رفته باشد استفاده می شود . همچنین مناسب ترین روش برای از بین بردن فضای بین دندان ها می باشد . در صورتی که فضای میان دندان ها برطرف نشوند تعادل میان دندان ها از بین می رود و بیمار به بیماری لثه مانند التهاب لثه دچار می شود .

اینستاگرام دکترسعید میرزایی 2

مزایای روکش دندان

  • روش روکش دندان می توان برای مواقعی که دندان کافی در دهان باقی نمانده باشد استفاده شود .
  • بهترین جایگزین برای پرشدگی های بزرگ می باشد .
  • بهترین محافظت کنند در دندان های ضعیف است و باعث جلوگیری از آسیب به آنها می شود .
  • یکی از مناسب ترین روش ها برای بازسازی دندان های شکسته می باشد .
  • یکی از مزایای بسیار مناسب این روش پوشش دهی دندان هایی می باشد که رنگ مناسبی ندارند .

عوارض روکش دندان

افرادی که به تازگی از روکش دندان استفاده کرده اند ممکن است دچار حساسیت شود . این مشکل به علت عصبی می باشد که در آن وجود دارد و در این صورت به غذاهای سرد و گرم حساسیت نشان می دهد . این مشکل ممکن است بعد از چند هفته رفع شود ، در صورتی که  ادامه پیدا کرد باید به دندانپزشک اطلاع داده شود .

لب پر شدن روکش دندان نیز می تواند از دیگر معایب آن به شمار آید ، در صورتی که لب پر شدگی در روکش دندان کوچک باشد با ترمیم دندان این مشکل رفع می شود ، ولی گاهی با لب پر شدن دندان نیاز به تعویض روکش دندان می شود .

در برخی مواقع ممکن است روکش دندان شل شود . در صورتی که احساس کردید دندان های شما شل شده بهتر است به دندانپزشک خود اطلاع دهید .

ماندگاری روش روکش دندان

روکش دندان یکی از روش های دائمی می باشد ، ولی باید توجه داشته باشید که احتمال افتادگی و شل شدن در آن ها وجود دارد . برای افزایش ماندگاری دندان ها باید رعایت بهداشت دهان را جدی گرفته شود .

برای افزایش ماندگاری این روش بهتر است به طور مدام از نخ دندان و مسواک استفاده شود . همچنین باید به طور مدام برای پاکسازی دقیق به دندانپزشک مراجعه شود .

سایر مقالات دکتر سعید میرزائی

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *