/ دکتر سعید میرزایی / سلامت دهان و دندان / درمان پوسیدگی دندان
۶ دقیقه

3.7 / 5. 3

درمان پوسیدگی دندان 11

درمان پوسیدگی دندان

آنچه می خوانید...

وقتی افراد دچار پوسیدگی دندان می شود در مرحله اول باید به دندان پزشک مراجعه کرده و برای درمان پوسیدگی دندان اقدام نمایند. دندانپزشک با توجه به میزان پوسیدگی دندان، درمان های مختلفی را در نظر خواهد گرفت.

اگر میزان پوسیدگی دندان ها کم بود و در مراحل اولیه قرار داشت، دندانپزشک استفاده از فلورایدهای غلیظ شده را توصیه می کند. این ماده توسط دندانپزشک به مدت چند دقیقه روی دندان ها گذاشته می شود. این کار باعث تقویت مینای دندان خواهد شد. بعد از استفاده از فلوراید نباید تا مدت 30 دقیقه هیچگونه مواد غذایی استفاده کرد تا فلوراید روی دندان ها، اثر خود را نشان دهد.

درمان پوسیدگی

درصورت تشخیص پوسیدگی دندان، باید حتما توسط دندانپزشک پر شود. در این مرحله دندانپزشک بخش های پوسیده دندان را خارج کرده و با مواد مخصوص پر می کند. بسیاری از پزشکان برای پر کردن دندان، مخصوصا دندان های جلویی از مواد همرنگ دندان به نام کامپوزیت استفاده می کنند که پوشش طبیعی برای دندان ها محسوب می شود.

اما به دلیل اینکه بیشتر پلاک های دندان روی دندان های عقبی تشکیل می شوند، برای پرکردن این دندان ها از مواد آمالگام که بسیار مقاوم تر است و در رنگ های نقره ای و طلایی وجود دارد، استفاده می شود. درباره بلیچینگ دندان بخوانید.

در صورت عمیق بودن پوسیدگی و درگیر بودن پلوپ دندان، درمان ها باید روی ریشه دندان انجام شود که به آن عصب کشی می گویند.

گاهی اوقات در صورت وجود پوسیدگی شدید، دندان پوسیده کشیده می شود. در این صورت، شما می توانید با مشورت با دندانپزشک خود،  یکی از روش های جایگزینی دندان از دست رفته را انتخاب کنید.

کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی

فلوراید در ترکیبات متفاوت و به اشکال مختلف در دسترس می باشد. جدا از وجود فلوراید در ترکیب برخی از مواد غذایی مانند چای و … ترکیبات سنتتیک آن نیز جهت کنترل و کاهش پوسیدگی به صورت های مختلف قابل استفاده است.

به طور کلی فلوراید به صورت موضعی و سیستمیک می تواند تجویز شود.

فلوراید عاملی برای پوسیدگی دندان !

با کشف فلوراید به عنوان عنصر ضد پوسیدگی توجه زیادی جهت استفاده آن در فرم های مختلف صورت گرفت. ترکیبات مختلفی از فلوراید به صورت خمیر دندان، دهان شویه، قرص، ژل و … وجود دارد.

با توجه به اینکه فلوراید با مینای دندان واکنش می دهد، سطوح پروگزیمالی که ضخامت مینای بیشتری دارند بیشتر از فلوراید بهره خواهد برد یا به عبارتی در افرادی که در معرض پوسیدگی پروگزیمالی که ضخامت مینایی بیشتری دارند بیشتر از فلوراید بهره خواهند برد یا به عبارتی در افرادی که در معرض پوسیدگی پروگزیمالی (تماس های بین دندانی بسته) هستند میزان کاهش پوسیدگی پس از استفاده از فلوراید بیشتر از سایرین خواهد بود.

در حالیکه در شیارهای سطح اکلوزال که مینای کمی دارند و حتی در عمق بعضی شیار مینایی یافت نمی شود فلوراید تاثیر زیادی در دندان های مستعد باید تدبیر دیگری اندیشید که آن استفاده از فیشور سیلانت یا شستشوی شیارهایی که با مسواک زدن معمولی تمیز نمی شوند، است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

  • از مسواک نرم استفاده کنید و هر 3 تا 4 ماه مسواک خود را تعویض کنید. مسواک زندن باعث حفظ سلامت دندان ها می شود.
  • به دلیل تشکیل پلاک در فاصله بین لثه و دندان، مسواک را با زاویه 45 درجه روی خط لثه قرار دهید.
  • مسواک را به صورت آرام به سمت جلو و عقب حرکت دهید.
  • هم سطح بیرونی و هم سطح درونی دندان را مسواک بزنید.
  • در انتهای مسواک زدن حتما مسواک را روی زبان خود بکشید. زیرا باکتری هایی که روی زبان باقی مانده اند بعد از مسواک زدن، به دندان ها منتقل می شوند.

روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید.

  • نخ دندان هم مانند مسواک زدن برای سلامتی دهان و دندان بسیار مهم است.
  • به اندازه 45 سانت از نخ دندان را جدا کرده و مقدار بیشتر آن را دور انگشت میانه یک دست بپیچید. مابقی نخ دندان را به دور انگشت میانه دست دیگر خود بپیچید.
  • نخ دندان را میان انگشت شست و انگشت اشاره گرفته و به حالت دورانی بین دندان هایتان حرکت دهید.
  • وقتی نخ دندان به خط لثه رسید، مواد بین دندان را به شکل حرف c درآورده و در فضای بین لثه و دندان بلغزانید.
  • نخ دندان را از لثه ها دور کرده و به آرامی آن را از کناره های دندان به سمت بالا و پایین حرکت دهید.
  • این روش را برای همه دندان های خود تکرار کنید.
  • از قسمت های تمیز نخ دندان استفاده کنید.
  • در صورت نزدیک بودن دندان های شما بهم، از نخ دندان های نازک تر استفاده شود.

از دهان شویه استفاده کنید.

استفاده از برخی از دهانشویه ها باعث از بین رفتن باکتری ها و پلاک های دندان می شوند. بنابراین دهانشویه ها را با توجه به نوع و کیفیت آن انتخاب کنید و از خوب بودن آن مطمئن شوید. لمینت دندان یکی از روش های سفید کردن دندان هاست درباره آن بیشتر بخوانید.

از دهانشویه هایی که پلاک دندان، التهاب لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی را از بین می برند، استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب برای سلامت دندان

با توجه به اینکه هر چیزی که در روز، خورده می شود روی سلامت دهان و دهان تاثیر مستقیمی دارد. برخی از مواد غذایی برای دندان مفید و برخی دیگر مضر هستند.

بهتر از غذاهای دارای فیبر استفاده شود. فیبرها باعث حذف شدن پلاک های تشکیل شده روی دندان ها و تحریک شدن تولید بزاق دهان می شود. سبزیجات و میوه ها از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر هستند.

استفاده از لبنیات مانند شیر، ماست چکیده و پنیر باعث تحریک تولید بزاق شده و کلسیم نیز برای مینای دندان مفید و آن را تقویت می کند. برای مشاهده قیمت لمینت دندان کلیک کنید.

چای سبز و سیاه باعث از بین رفتن پلاک دندان می شود و رشد باکتری ها را کند می کند. مخلوط کردن چای با آب حاوی فلوراید اثر بیشتری بر سلامت دندان ها خواهد داشت.

از مصرف بیش از حد مواد قندی یا شیرین خودداری کنید.

بعد از مصرف مواد نشاسته ای، مسواک بزنید. مواد غذایی مثل سیب زمینی و غلات به دندان ها می چسبند و پوسیدگی را بیشتر می کنند.

از مصرف نوشیدنی های اسیدی مثل نوشابه، الکل و انواع آبمیوه ها خودداری کنید.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره انواع روش های درمانی و زیبایی دندان در بخش نظرات از دکتر سعید میرزایی متخصص دندانپزشکی زیبایی بپرسید.

 

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *