/ دکتر سعید میرزایی / پروتز های دندان / پروتز ثابت دندان+ مزایا و معایب
۷ دقیقه

5 / 5. 1

انواع پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندان+ مزایا و معایب

آنچه می خوانید...

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد داشتن دندان های سالم و کاربردی است. در طول سال ها، برخی از بیماری ها، تروما و شرایط دهان و دندان می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. دندان مصنوعی زیبایی و عملکرد را به بیمار باز می گرداند. این درمان ها نه تنها به شما امکان می دهد به طور معمول غذا بخورید، بلکه به فرد کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند. پروتزهای دندانی انواع مختلفی دارند. در این مقاله به بررسی پروتز ثابت دندان می پردازیم.

پروتز ثابت دندان

پروتز ثابت دندانی یک وسیله مصنوعی سفارشی با یک یا چند دندان است. که برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا فرسوده در دهان قرار می گیرد. هدف از این درمان بهبود عملکرد جویدن، گفتار و لبخند بیمار می باشد. پروتز دندان ثابت راحت ترین راه حل برای بیماران است، زیرا از نظر عملکردی و زیبایی شبیه ترین دندان های طبیعی است. پروتزهای ثابت را می توان روی دندان ها یا ایمپلنت ها قرار داد.

پروتز روی ایمپلنت

ایمپلنتولوژی در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. پروتزهای ثابت روی ایمپلنت ها امکان جایگزینی یک یا چند دندان (و حتی دندان های پر) را فراهم می کند. دندانپزشک یک پیچ یا ایمپلنت فلزی را روی استخوان قرار می دهد. بالای این تاج قرار دارد.

پروتز روی دندان

این روش شامل پایین آوردن دندان است. تا بتوان یک تاج یا کلاه متصل به آن را قرار داد. به عنوان مثال، این یک گزینه مناسب برای ترمیم دندان آسیب دیده در اثر ضربه یا پوسیدگی است.

انواع پروتز ثابت دندان

پروتزهای ثابت روی دندان ها سیمان می شوند یا روی ایمپلنت ها پیچ می شوند. پروتزهای ثابت روشی موثر برای بازگرداندن نمای زیبایی به دندان و عملکرد مناسب عملکرد جویدن است.

روکش های سرامیکی اکسید زیرکونیوم

روکش‌های سرامیکی اکسید زیرکونیوم ظاهر زیبایی را که با زیبایی دندان‌های واقعی مطابقت دارد باز می‌گردانند. رنگ پروتز یکدست و طبیعی است. زیرکونیوم از نظر بیولوژیکی با بدن انسان سازگار است، بنابراین تاج دندان باعث آلرژی یا سایر واکنش های نامطلوب نمی شود. روکش‌ها زمانی استفاده می‌شوند که دندان‌ها در اثر پوسیدگی دندان، پرکردگی‌های بزرگ یا سایر عوامل بالقوه به شدت آسیب دیده باشند.

ونیرها

ونیر لایه ای از مواد است که توسط ویفرهای سرامیکی نازک ایجاد می شود که به آنها میکرو پروتز نیز می گویند. آنها روی سطح دندان سیمان می شوند. این روش مشابه پرکردن زیبایی است، با این تفاوت که سطح دندان به جای سوهان با سرامیک پوشانده می شود. ونیرها برای جایگزینی براده‌های قدیمی و تیره، دندان‌های قهوه‌ای یا زرد، اشکال زشت، شکاف بین دندان‌ها و ایجاد ظاهری زیباتر استفاده می‌شوند. روکش ها قوی هستند، براق باقی می مانند و تغییر رنگ نمی دهند.

روکش‌های سرامیکی فلزی

تاج های فلزی سرامیکی با پوشاندن یک قاب فلزی با یک لایه چینی ساخته می شوند. اگر دندان‌ها به شدت آسیب دیده، مرده یا دارای پرکردگی‌های بزرگ هستند، برای اطمینان از استحکام، توصیه می‌شود از روکش‌های کامل استفاده کنید. روکش‌ ها زمانی استفاده می‌شوند که دندان‌ها مرده باشند، به ‌شدت در اثر حمل‌های دندانی آسیب دیده باشند یا پرکردگی‌های بزرگ داشته باشند.

بریج های دندانی

اگر بیمار تعداد بیشتری از دندان های از دست رفته داشته باشد، می توان آنها را با پروتزهای بریج جایگزین کرد. پل های دندانی شکاف ایجاد شده توسط یک یا چند دندان از دست رفته را پل می کنند. دندان های سالم پولیش می شوند، پروتز روی آنها ثابت می شود و دندان مصنوعی در وسط قرار می گیرد. بریج‌های دندانی را نیز می توان به ایمپلنت ها متصل کرد.

مزایای پروتزهای ثابت دندان

پروتزهای ثابت مزایای فوق‌العاده مطلوبی را برای بیماران به ارمغان می‌آورند که با پروتزهای متحرک دندان و سایر جایگزین‌های بهداشت دهان و دندان قابل دستیابی نیستند. در زیر مزایای موجود شرح داده می شود.

  • پروتزهای ثابت به بیمار این امکان را می دهند که هر چه می خواهند بدون مشکل بخورند. دیگر لازم نیست نگران گاز گرفتن چیزی بیش از حد سخت باشید که باعث آسیب یا شل شدن پروتز شود.
  • پروتزهای ثابت ظاهر صورت شما را حفظ می کنند و زیبایی ساختار استخوان طبیعی شما را حفظ می کنند. آنها همچنین به جلوگیری از از دست دادن استخوان به دلیل نداشتن دندان های سالم کمک می کنند.
  • یک پروتز ثابت، شکاف‌های دهان را که به دلیل از دست دادن دندان‌ها وجود دارد، می‌پوشاند.
  • آنها لبخند شما را بهبود خواهند داد.
  • پروتزهای ثابت نمی افتند.
  • پروتزهای ثابت قابلیت گفتار شما را بهبود می بخشد.
  • آنها از جابجایی دندان ها روی خط فک و ناهماهنگی های احتمالی جلوگیری می کنند.
  • طول عمر پروتزهای ثابت برای اثربخشی طولانی مدت در صورتی طراحی شده است که به درستی نگهداری شوند.
  • پروتزهای ثابت به دلیل شباهت آنها به دندان های واقعی به راحتی می توان به آن عادت کرد.

معایب پروتزهای ثابت دندان

پروتزهای دائمی همراه با مزایای چشمگیرشان، معایبی نیز دارند که باید در نظر گرفته شوند. قرار دادن پروتزهای دائمی نیاز به جراحی دارد. این بدان معنی است که آنها ممکن است مستعد ابتلا به عفونت و التهاب باشند. اما با مراقبت مناسب، تمیز کردن، و قرارهای منظم دندانپزشکی، عفونت، التهاب یا سایر مسائل دهان مشکلی ایجاد نمی کند. هزینه جراحی و تاج های مصنوعی و تعویض قوس بیشتر از پروتزهای متحرک است

همانطور که می بینید مزایای دندان مصنوعی دائمی بسیار بیشتر از معایب آن است. هیچ روش کاملی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود ندارد، اما پروتزهای دائمی یکی از گزینه های محبوب در اطراف هستند.

قیمت پروتز ثابت دندان

نمی توان گفت که قیمت دقیق یک پروتز ثابت چقدر است. زیرا به مواد، قیمت کلینیک ها و دستمزد دکتر، بیمه بودن یا نبودن بیمار، تعداد اقدامات اضافی که در هر مورد مورد نیاز است، بستگی دارد.

پروتزهای ثابت نسبت به پروتزهای سنتی هزینه بیشتری دارند زیرا به جراحی، کاشت و پروتزهای دقیق ساخته شده توسط دندانپزشک و آزمایشگاه دندانپزشکی شما نیاز دارند. برخی از بیماران زمانی که گزینه‌های ارزان‌تری مانند پروتزهای متحرک وجود دارد، در خرج کردن پول برای دندان مصنوعی دائمی تردید دارند. با این حال، آنها می توانند با مراقبت مناسب یک عمر دوام بیاورند و در دراز مدت مقرون به صرفه تر شوند.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
پیام
پیام شما با موفقیت ثبت شد.
پیام خود را مجددا ارسال کنید.

برای اطلاع از هزینه های پروتز دندان و مشاوره با دکتر سعید میرزایی، شماره موبایل و پیام خود را در فرم روبرو وارد کنید. تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود.

پس از تجزیه و تحلیل وضعیت سلامت دهان، مشخص خواهد شد که کدام گزینه برای بیمار مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن تعداد قطعاتی که باید جایگزین شوند، محل خاص دندان های از دست رفته یا آسیب دیده، و فضای اولیه لثه و استخوان فک، درمان با اولویت دادن به راحتی و بهبودی سریع تطبیق داده می شود. بعد از آن هزینه های پرداختی مشخص می شود.

متخصص پروتزهای دندان

وقتی کلمه “پروتز” را می شنویم ممکن است به اندام های مصنوعی فکر کنیم که برای بازیابی بازوها یا پاهای از دست رفته استفاده می شود. با این حال، از دست دادن دندان‌ها نیز می‌تواند یک مشکل اصلی باشد که نیاز به نوع پروتز مهندسی دقیق آن‌ها دارد. دندان ها به طور معمول در طول جویدن در برابر نیروهای شدید مقاومت می کنند. آنها همچنین از ویژگی های اصلی لبخند زیبا هستند. هنگامی که دندان ها شکسته یا از بین می روند، جایگزینی آنها نیاز به مواد با تکنولوژی بالا، مراقبت های متخصص و توجه به زیبایی دارد.

دکتر سعید میرزایی آموزش پیشرفته ‌ای در ترمیم دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده همراه با سایر ساختارهای دهانی دیده است. و راه‌ حل‌های جایگزینی برای دندان ارائه می‌کند که هم زیبایی و هم کاربردی هستند. از بازگرداندن یک تاج گرفته تا اصلاح کامل لبخند.

پروتز به نیازهای خاص هر بیمار بستگی دارد. زیرا این نیازها می تواند از نیاز به قرار دادن پروتز یا ایمپلنت دندان گرفته تا پروتز فک یا روکش دندان متفاوت باشد. استفاده از آن بسیار گسترده است و راه های زیادی برای اجرای آن در بر می گیرد.

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *