/ دکتر سعید میرزایی / مقالات / با درمان دندان های فاصله دار، لبخند ناقص خود را اصلاح کنید!
۱۲ دقیقه

5 / 5. 1

انواع درمان ها برای دندان های فاصله دار

با درمان دندان های فاصله دار، لبخند ناقص خود را اصلاح کنید!

آنچه می خوانید...

مسائل مربوط به تراز دندان نه تنها بر ظاهر شما تأثیر می گذارد، بلکه به مرور زمان می تواند بر سلامت کلی بیمار نیز تأثیر بگذارد. بیماران و والدین به طور یکسان اغلب در مورد اقداماتی که برای درمان دندان های فاصله دار باید انجام دهند، مطمئن نیستند. علاوه بر بریس ها، چندین گزینه عالی برای درمان دندانپزشکی زیبایی بسته به شدت در دسترس هستند.

شکاف بین دندان ها در دنیای دندانپزشکی به عنوان دیاستم شناخته می شود. شایع‌ترین جایی که شکاف ایجاد می‌شود در دندان‌های جلویی بالایی است، اما این تنها جایی نیست که دیاستما می‌تواند ظاهر شود.

عوامل متعددی پشت فاصله بین دندان ها وجود دارد. تفاوت در اندازه بین استخوان فک بالا و پایین یک عامل کلیدی است. اندازه دندان ها نیز نقش دارد. دندان‌هایی که برای فک خیلی بزرگ هستند شلوغی ایجاد می‌کنند در حالی که دندان‌های خیلی کوچک باعث ایجاد فضا و شکاف می‌شوند.

دلایل اصلی فاصله بین دندان ها

ژنتیک

دیاستما (فاصله بین دندانی) اغلب برای شایع ترین شکاف در دهان – شکاف بین دو دندان جلویی بالا – استفاده می شود. تخمین زده می شود که 50 درصد از کودکان زیر 5 سال دارای این نوع شکاف ژنتیکی هستند و معمولاً تا سن 9 سالگی به خودی خود بسته می شود.

فضای اضافی فک

به غیر از ژنتیک، چند دلیل دیگر وجود دارد که باعث ایجاد فاصله در دندان ها می شود. اگر بین اندازه فک و دندان کودک شما ناهماهنگی وجود داشته باشد، ممکن است فضای بیشتری در فک وجود داشته باشد تا دندان ها از هم فاصله بگیرند.

مسائل فرنوم

فرنوم لبی فک بالا نواری از بافت است که قسمت زیرین لب بالایی را به بافت لثه بین دو دندان جلویی متصل می کند. اگر این نوار خیلی ضخیم باشد، می تواند از بسته شدن دو دندان جلویی به هم جلوگیری کند.

عادات دوران کودکی

استفاده از پستانک یا مکیدن شست نیز می تواند باعث ایجاد فاصله بین دندان های جلویی بالایی شود.

قطعی ترین درمان دندان های فاصله دار

فاصله های دندان را می توان با درمان های مختلف بست. رایج ترین اصلاح دندان های فاصله دار از طریق استفاده از بریس های ارتودنسی است. محل فاصله بین دندان ها و دلیل ایجاد آن در انتخاب درمان های زیبایی تاثیرگذار است. وجه مشترک همه موارد دیاستما این است که باعث بایت غیر طبیعی می شوند و این می تواند یک مشکل جدی دندانی باشد.

ایمپلنت های دندانی

دندانپزشکان کاشت ایمپلنت دندان را به بیمارانی توصیه می کنند که بعضی از دندان های خود را ندارند. به همین علت بین دندان های آنها فاصله وجود دارد. فاصله بین دندان ها محلی برای باکتری های مضر است. همچنین می تواند باعث جابجایی در دندان های اطراف و از بین رفتن استخوان شود. بنابراین از بهترین و دائمی ترین درمان ها برای رفع فاصله بین دندان ها، درمان دندان های فاصله دار با ایمپلنت دندانی است.

بریس ها

درمان فاصله بین دندان ها با بریس

شکاف بین دندان ها یکی از رایج ترین نگرانی های ارتودنسی است. بهترین و موثرترین درمان برای برطرف کردن شکاف ها و فضاهای ناخواسته، بریس ها هستند. درمان ارتودنسی سنتی می تواند برای موارد تراز از خفیف تا شدید مفید باشد.

اینویزیلاین

با استفاده از تصاویر سه بعدی، اینویزیلاین طراحی می شود. اینویزیلاین دندان های بیمار را بدون بریس های فلزی حرکت می دهد و سپس در ردیف مناسب قرار می دهد. ترازهای شفاف با فشار دادن دندان ها به یکدیگر برای بستن شکاف ها و بهبود هم ترازی بایت کار می کنند. درمان‌ با اینویزیلاین همان نتیجه براکت‌های سنتی را دارد، اما بدون فلز. این درمان یک انتخاب ایده آل برای رفع و اصلاح فاصله های کوچک بین دندان ها است.

باندینگ دندان

باندینگ دندان راه حل مناسبی برای شکاف های جزئی بین دندان های جلو و حل مسائل زیبایی است. دندانپزشک سطح دندان را برای استفاده از مواد باندینگ همرنگ دندان فراهم می کند. برای این کار از رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای رفع فاصله بین دندان های جلو استفاده می شود. باندینگ دندان برای بیمارانی که بایت نامرتب، دندان های کج یا شلوغ دارند توصیه می شود.

روکش ها

ونیرهای چینی پوسته‌های نازکی به شکل دندان هستند که روی سطح دندان اعمال می‌شوند تا لکه‌ها را پنهان کرده و شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها را ببندند. روکش دندان تنها در یک بار ویزیت می توانند دندان های معیوب را به لبخندی با فاصله یکنواخت و کاملاً شکل تبدیل کنند.

روکش برای درمان فاصله بین دندانی

تاج های دندان

در شرایطی که شامل یک دندان کوچک است که منجر به ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود، روکش چینی می‌تواند کلاهک را ببندد.

پریودنتال

 اگر از دست دادن استخوان در نتیجه بیماری لثه دلیل ایجاد شکاف باشد، ابتدا باید بیماری لثه درمان شود. پس از درمان بیماری لثه می توان از روش های ذکر شده در بالا برای پوشاندن شکاف ها، بازگرداندن نیش و درمان دندان های فاصله دار استفاده کرد.

فاصله بین دو دندان جلو نشانه چیست

شکاف ها یا فاصله های بین دندان های جلویی ذاتاً مضر نیستند. این شکاف ها نسبتاً رایج هستند، اما به دلیل نگرانی های زیبایی شناختی، بیماران را آزار می دهند. سوال این است که چرا در وهله اول چنین شکاف هایی بین دندان ها ایجاد می شود. در زیر، برای کمک به بیماران در درک بهتر دندان‌هایشان، به این سؤال عمیقاً می‌پردازیم.

چرا علت شکاف دندان جلو مهم است؟

علت شکاف بین دندان های جلویی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دندانپزشک بتواند علت واقعی شکاف را شناسایی کند، می‌تواند درمان مناسب را برای دهان شما انتخاب کند. البته شایان ذکر است افرادی مانند مایکل استراهان فوتبالیست معروف از ظاهر دندان های شکاف خود لذت می برند. اگر از ظاهر شکاف دندان هایتان ناراحت نیستید، از لبخندتان لذت ببرید! با این حال، اگر ظاهر شکاف را دوست ندارید، دندانپزشک شما می تواند آن را با تعدادی از درمان ها برطرف کند.

دلیل فاصله بین دو دندان جلو

دلایل مختلفی برای ایجاد شکاف بین دندان ها وجود دارد. اگرچه ممکن است باورش سخت باشد، اما درست است که رانش زبان می تواند به ایجاد شکاف در دندان های جلویی کمک کند. کسانی که هنگام بلع، زبان خود را روی دندان‌ها فشار می‌دهند، ممکن است در زمان مناسب بین دندان‌های جلویی شکاف پیدا کنند. عادات دندانپزشکی نیز در ایجاد شکاف دندان نقش دارند. کودکان کوچکی که بعد از چهار سالگی از پستانک استفاده می کنند یا شست خود را می مکند نیز ممکن است بین دندان های جلویی شکاف ایجاد کنند. علاوه بر این، برخی از افراد به سادگی تمام دندان های بزرگسالان را نمی گیرند. در صورتی که بعضی از دندان های خود را ندارید، و مجبور می شوید دندان شیری را تا زمانی که سالم است نگه دارید، ممکن است شکاف ایجاد شود.

زیبایی دندان های فاصله دار

برای برخی از افراد، شکاف به عنوان دارایی متمایز در نظر گرفته می شود که آنها را متمایز می کند. بسیاری از افراد مشهور شکاف خود را با افتخار می پوشند. برخی آن را نقصی می دانند که باید اصلاح شود. وقتی دیاستم قدامی (شکاف) دارید و از ظاهر آن خوشتان نمی آید، می توانید آن را ببندید. گاهی اوقات بهتر است آن را برای سلامت دهان خود اصلاح کنید. اگر شکاف باعث درد شما می شود یا تمیز نگه داشتن آن مشکل است، اصلاح آن ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

این بدان معنا نیست که بسیاری از بیماران دندانپزشکی به دنبال تقویت لبخند خود نیستند و از دندانپزشکی زیبایی برای دستیابی به لبخندهای کاملاً صاف رویاهای خود استفاده نمی کنند، دندانپزشکان فقط باید به یاد داشته باشند که تعابیر مختلفی از آنچه زیبا و برای برخی تلقی می شود وجود دارد. ، این زیبایی به شکل یک لبخند غیر متعارف و منحصر به فرد است.

سوالات متداول در مورد فاصله بین دندان ها

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *