/ دکتر سعید میرزایی / مقالات / با بهترین روکش دندان، لبخند خود را بازیابی کنید!
۷ دقیقه

5 / 5. 1

بهترین روکش دندان

با بهترین روکش دندان، لبخند خود را بازیابی کنید!

آنچه می خوانید...

پوسیدگی، آسیب و بیماری لثه می تواند منجر به آسیب غیرقابل برگشت به دندان شما شود. ممکن است نیاز به پرکردن گسترده، کانال ریشه یا ایمپلنت دندان داشته باشید. در تمام این موارد، شما همچنین به روکش دندان نیاز خواهید داشت! تاج دندان، زیبایی لبخند شما را بازیابی می کند و به شما امکان می دهد بدون درد بجوید. اگر به یک روکش دندان نیاز دارید، در مورد موادی که برای ساخت آن استفاده می شود، طیف وسیعی از گزینه های شگفت انگیز دارید. در ابتدا احساس می کنید که انتخاب کردن راحت است. اما هرکسی نیازها و اهداف درمانی متفاوتی دارد. بنابراین طیف وسیعی از موادی که انتخاب می کنید تضمین می کند که می توانید بهترین روکش دندان را برای خود انتخاب کنید.

چندین گزینه برای تاج دندان وجود دارد برخی از آنها ظاهر طبیعی تری را ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر دوام لازم را ارائه می کنند. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است نیاز به قرار دادن روکش دندان داشته باشید. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • دندان به شدت آسیب دیده یا شکسته شده است
  • متحمل پوسیدگی وسیع شده است
  • تحت یک عمل دندانپزشکی مانند کانال ریشه قرار گرفته است

گزینه های تاج زیادی در دسترس است و دندانپزشک خوب در غرب تهران یکی از آنها را که برای شما مناسب است توصیه خواهد کرد. تا از مزایای روکش دندان برخوردار شوید.

انواع روکش دندان

بهترین روکش دندان و رایج ترین آنها عبارتند از:

تاج های فلزی

این تاج ها قوی ترین و بادوام ترین هستند. مواد معمولی که برای تاج های فلزی استفاده می شود طلا، پلاتین و آلیاژ پایه نیکل است. این روکش‌ها برای افزایش استحکام بریج‌های دندانی ایده‌آل هستند.

با این حال، برخی از آنها منفی هستند. آنها ممکن است باعث آسیب به دندان های مجاور شوند و تاج با ظاهر دندان های طبیعی مطابقت نداشته باشد که بر لبخند شما تأثیر می گذارد. به این دلایل، روکش های فلزی معمولاً برای دندان های آسیاب و دندان های پشت دهان در جایی که دیده نمی شوند استفاده می شود.

روکش دندان سرامیکی

این روکش‌ها طبیعی‌ترین تاج‌ها هستند و می‌توان آن‌ها را کاملاً با دندان‌های جلویی شما سایه زد تا از آن‌ها متمایز نباشد. به همین دلیل رایج ترین نوع برای دندان های جلو هستند.

آنها ممکن است به اندازه روکش های فلزی بادوام نباشند، اما از آنجایی که دندان های جلویی نسبت به دندان های آسیاب تحت فشار کمتری قرار می گیرند، این گزینه محبوب ترین انتخاب باقی می ماند. علاوه بر این، این برای کسانی که ممکن است آلرژی به فلز داشته باشند که استفاده از تاج های فلزی را ممنوع می کند ایده آل است.

روکش زیرکونیا

روکش های زیرکونیا در پنج سال گذشته به گزینه ای محبوب در بین دندانپزشکان تبدیل شده اند. این روکش‌ها با شیشه‌ای همرنگ دندان بسیار سخت ساخته شده‌اند و فاقد بستر فلزی یا چینی هستند. آنها استحکام یک تاج پرسلن ترکیب شده با فلز را ارائه می دهند. و آنها را به گزینه خوبی برای بسیاری از نواحی دهان تبدیل می کنند.

عیب روکش‌های زیرکونیا این است که به اندازه سایر روکش‌های دندانی روی دندان محکم نمی‌شوند. که می‌تواند منجر به شل شدن یا پوسیدگی شود. تنظیم آنها نیز بسیار دشوار است. زیرا آنها بسیار سخت هستند و جایگزینی آنها به دلیل استحکام ترمیم می تواند دشوار باشد. به طور معمول، روکش های زیرکونیا را روی افرادی با دندان های کوچک قرار نمی دهند. زیرا آنها ساختار دندانی برای حفظ این روکش ها ندارند.

روکش پرسلن ترکیب شده با فلز (PFM)

این روکش‌ها استحکام روکش‌های فلزی را با جذابیت زیبایی چینی ترکیب می‌کنند. با این حال، در حالی که آنها قوی و بادوام هستند، با گذشت زمان، فلز اغلب از طریق چینی ظاهر می شود. یکی دیگر از مشکلات احتمالی این است که با گذشت زمان ممکن است یک خط فلزی در بالای دندان، زیر خط لثه ظاهر شود. در مقایسه با تاج های چینی دیگر هزینه کمتری دارد.

استحکام آنها آنها را به یک انتخاب عالی برای قرار دادن دندان مولر تبدیل می کند، اما همچنین به این معنی است که می توانند دندان مقابل را فرسایش دهند.

روکش‌های تمام رزین

این روکش‌ها را می‌توان سایه انداخت تا با ظاهر و رنگ دندان‌های طبیعی شما هماهنگ باشد. با این حال، این‌ها شکننده‌ترین نوع روکش‌ها هستند و مستعد شکستگی، بریدگی و ترک هستند. آنها به تعویض نسبتاً مکرر نیاز دارند.

متخصص روکش دندان در تهران

دکتر سعید میرزایی متخصصی است که به شما خواهد گفت چه نوع روکشی برای دندان های جلویی شما مناسب است. در حالی که به طور کلی چینی یا سرامیکی خواهد بود، ممکن است الزاماتی وجود داشته باشد که نیاز به نوع دیگری از روکش استفاده شود. همچنین دکتر میرزایی دلیل توصیه خود را توضیح می دهد.

دندان پزشکان حرفه ای مانند دکتر سعید میرزایی از به روزترین تکنیک ها و مواد در هنگام کار بر روی دهان شما استفاده می کنند. به طور کلی، آنها از بهترین روکش دندان در اوایل عمر دندان استفاده می کنند تا با گذشت زمان از ترک ها و شکستگی ها جلوگیری کنند. این کار عمر دندان‌های شما را طولانی‌تر می‌کند، به طوری که بعداً نیازی به کاشت ایمپلنت یا کانال ریشه نخواهید داشت.

نام و نام خانوادگی
شماره موبایل
پیام
پیام شما با موفقیت ارسال شد.
پیام خود را مجددا ارسال کنید.

مراقبت از روکش دندان

جزئیات زیر مراقبت های مناسبی که بیماران دندانپزشکی برای روکش های موقت و دائمی باید رعایت کنند، است.

تاج های موقت

روکش‌های موقت شکننده‌تر هستند و برای اطمینان از اینکه ترمیم به درستی تنظیم می‌شود و ترک نمی‌خورد یا نمی‌افتد، مراقبت بیشتری لازم است. بیماران باید حداقل 30 دقیقه پس از گذاشتن درپوش موقت از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. تا سیمان خشک شود. مهم است که از جویدن آدامس و خوردن غذاهای جویدنی، سفت یا چسبنده خودداری کنید. زیرا اینها می توانند باعث دررفتگی ترمیم شوند. بیماران همچنین باید در سمت مخالف دهان از جایی که تاج قرار گرفته است تا حد امکان جویده شوند. مسواک زدن باید به آرامی انجام شود. و نخ دندان کشیدن مستقیماً در اطراف کلاهک موقت توصیه نمی شود.

روکش موقت معمولاً برای یک دوره چند هفته ای قبل از آماده شدن تاج دائمی برای قرار دادن استفاده می شود. یک کلاه موقت که به درستی از آن مراقبت می شود. باید تا زمانی که کلاه دائمی برای قرار دادن آماده شود، دوام بیاورد. با این حال، در صورت شکستن یا افتادن موقتی، بیماران باید در اسرع وقت با مطب دندانپزشکی تماس بگیرند. ممکن است دندانپزشک بخواهد آن را در حالی که منتظر است تا کلاه دائمی وارد شود، تعویض کند.

تاج های دائمی

همچنین مهم است که از خوردن غذاهای سفت و چسبنده یا جویدن آدامس در 24 ساعت اول پس از گذاشتن روکش دائمی در حالی که سیمان گیر می کند، خودداری شود. مسواک زدن مجاز است. اما بیماران ممکن است بخواهند در طول دوره بهبودی، نخ دندان را با ملایمت تر استفاده کنند. دندان و لثه ممکن است در چند روز اول پس از ترمیم درد داشته باشند، بنابراین دندانپزشکان اغلب به بیماران توصیه می کنند که در طول دوره نقاهت بهترین روکش دندان از غذاهای نرم تر استفاده کنند.

ریکاوری

دوره نقاهت پس از گذاشتن روکش دندان معمولاً چند روز است. بیماران ممکن است پس از این عمل مقداری التهاب، حساسیت و سوزش را تجربه کنند که باید ظرف یک یا دو هفته کاهش یابد. شستشو با آب نمک گرم چند بار در روز برای کمک به کاهش تورم لثه توصیه می شود. هر گونه مشکل درد را باید به راحتی با داروهای بدون نسخه مدیریت کرد. اگر بعد از دوره نقاهت همچنان ناراحتی، درد یا مشکل گاز گرفتن وجود داشت، به بیماران توصیه می‌شود که دوباره نزد دندانپزشک بروند تا مطمئن شوند روکش نیازی به تنظیمات ندارد.

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *