/ دکتر سعید میرزایی / دندانپزشکی زیبایی / برداشت لمینت دندان و دلایل آن
۵ دقیقه

0 / 5. 0

برداشت لمینت

برداشت لمینت دندان و دلایل آن

آنچه می خوانید...

برداشتن لمینت دندان به هنگام آسیب دیدگی و مشکلات ظاهری انجام می‌شود این موضوع یکی از دغدغه‌های طرفداران لمینت است. اگر چه لمینت‌ها ماندگاری طولانی دارند اما در نهایت ممکن است دچار فرسوده شده و نیاز به تعویض داشته باشند. در ادامه این مقاله نحوه برداشتن لمینت‌ها و چرایی آن را بررسی خواهیم کرد.

برداشت-لمینت-دندان

چه زمانی برداشت لمینت دندان انجام می‌شود؟

تمامی افرادی که لمینت دندان انجام داده اند تمایل دارند با گذشت زمان لمینت‌های آنان همچنان سفید و درخشان باشد اما در صورت ایجاد تغییرات نامطلوب می‌توان لمینت‌ها را تعویض کرد. در ادامه به مواردی که می‌توان لمینت دندان را برداشت اشاره خواهیم کرد:

شکستگی لمینت

ماندگاری لمینت دندان به مراقبت‌های ثانویه بستگی دارد که در صورت عدم رعایت برخی دستورالعمل‌ها یا به دلیل کیفیت پایین جنس لمینت، دچار شکستگی یا لب پرشدگی می‌شوند در این مواقع می‌توان لمینت را تعویض کرد.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت وینر یا لمینت

لکه‌دار شدن

غذاها و نوشیدنی‌های رنگی موجب تغییر رنگ لمینت خواهد شد. رمانی که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، این امر اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. در صورت لکه دار شدن لمینت‌ها وقت آن است که قرار ملاقات با دندانپزشک را تعیین کنید و نسبت به برداشت لمینت اقدام کنید.

نصب نامناسب

اجرا نشدن صحیح لمینت روی مینای دندان موجب ایجاد فاصله با دندان طبیعی شده و فضای رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند بنابراین زمینه پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. در نتیجه فرد می‎تواند نسبت به برداشت لمینت دندان خود اقدام کند.

پوسیدگی دندان

عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان در برخی مواقع موجب التهاب و عفونت لثه شده که در نهایت پوسیدگی دندان را سبب می‌شود در این مواقع لازم است لمینت‌ها به منظور درمان پوسیدگی دندان برداشته شوند.

عفونت ریشه دندان

عدم درمان پوسیدگی دندان و گسترش آن موجب نفوذ عفونت به ریشه دندان می‌شود بنابراین در صورت بروز این مشکل باید لمینت‌ها برداشته شود تا ریشه دندان درمان شود.

جدا شدن لمینت‌ها

نصب نامناسب و عدم مرغوبیت لمینت موجب جدا شدن آن از روی دندان می‌شود در این هنگام برداشت و تعویض لمینت توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: لمینت سرامیکی دندان

اندازه و رنگ اشتباه

 گاهی افراد از سایز و رنگ لمینت‌های خود رضایت ندارند و یا هنگام غذا خوردن دچار مشکل می‌شوند بنابراین می‌توان لمینت‌ها را برداشت و سایز و رنگ دلخواه را جایگزین کرد.

00:47
truncate dir-rtl

روکش لمینیت دندان

نحوه برداشت لمینت

روند برداشت لمینت دندان یه فرایند دشوار و پیچیده است که فقط از عهده پزشکان متخصص بر می‌آید. برای برداشت لمینت دندان پزشک از ابزار خاصی استفاده می‌کند.انجام این فرایند پس از تزریق آمپول بی‌حسی شروع می‌شود در ادامه نحوه و مراحل برداشت لمینت دندان را بیان خواهیم کرد.

دندانپزشک با استفاده از لیزر با فرکانس پایین، لمینت را از روی دندان بیرون می‌کشند. این لیزرها مواد سیمانی که برای چسباندن لمینت‌ها به دندان استفاده می شوند را غیرفعال‌ می‌کنند.

سپس دندانپزشک سطح مینای دندان را از هرگونه پوسیدگی و مواد سیمانی به جای مانده پاک می‌کند.

دندانپزشک در ادامه قالب‌هایی از لمینت‌ها گرفته و به لابراتوار منتقل می‌کند تا در طراحی لمینت‌های جدید استفاده شود.

در برخی مواقع تا آماده شدن لمینت‌ها و برای کمک به حفظ ظاهر لمینت‌های متحرک و موقت بر روی دندان گذاشته می‌شوند.

سپس در مرحله نهایی لمینت‌های دائمی آماده شده و جایگزین لمینت‌های موقت می‌شوند.

01:14
truncate dir-rtl

لمینت دندان های بالا

عوارض برداشت لمینت دندان

برداشتن لمینت دندان عوارض مهمی به دنبال دارد که در ادامه به برخی از این عوارض اشاره خواهیم کرد: 

برای اجرای لمینت ممکن است دندان‌های طبیعی بسیار تراش خورده باشند از این رو مینای دندان بسیار آسیب پذیر بوده و بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

با برداشتن لمینت دندان، مینای دندان‌ آسیب می‌بیند و فرد بیشتر دچار حساسیت دندان می‌شود.

لمینت یک اقدام درمانی غیر قابل بازگشت است و به دلیل تراش خوردن دندان‌های طبیعی حالت اولیه آن قابل بازیابی نیست.

بیشتر بخوانید: رنگ مناسب لمینت دندان

سوالت متداول

نتیجه گیری

لمینت‌ها یک پوشش برای افزایش زیبایی و درخشندگی دندان‌ها به شمار می‌آیند. یکی از مزایای مهم لمینت دندان استحکام و دوام بالای آن است. اما گاهی بر اثر برخی عوامل طول عمر آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و فرد مجبور به برداشت لمینت دندان می‌شود. اما بخاطر داشته باشدی برداشت لمینت با عوارض جدی به همراه است بنابراین بهتر است قبل از انجام لمینت از انجام آن مطمئن شوید تا مجبور به برداشت آن از روی دندان‌ها نشوید.

دکتر سعید میرزایی

دکتر سعید میرزایی در دندانپزشکی صبا متخصص در پروتز های دندانی انجام خدمات دندانپزشکی زیبایی : اصلاح طرح لبخند ، ایمپلنت دندان ، لمینیت دندان ، پروتز دندان ثابت ، پروتز دندان متحرک ، ارتودنسی ، بلیچینگ دندان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *